国内4企業に見る、
「ジャパン・
ニュートリション」の最前線
The Cutting Edge of “Japan Nutrition” as Seen Through Four Japanese Companies
ヤクルトが描く、健康の未来へ
「予防医学」で紡がれる過去・現在・未来
Yakult’s Vision for a Healthy Future: Past, Present, and Future Woven Together Through Preventive Medicine
「技術と品質で紡ぎ続ける
『健康』の価値」
“Continuing to Weave Together the Value of Health Through Technology and Quality”
主力商品のヤクルト1000シリーズは、最新の研究データと消費者の声から生まれたヒット商品。乳酸菌 シロタ株の新たな機能性に関する研究を進め、多様化・複合化する現代の健康ニーズへ応えています。その裏側で確立されているのが、徹底した品質と安全への生産管理体制です。菌の培養から製造・包装・出荷まで、全ての工程で品質保証の仕組みが運用され、常に進化を続けています。
また、「人も地球も健康に」というコーポレートスローガンのもと、サステナビリティの取り組みにも力を入れています。気候変動への対応、持続可能なプラスチック容器包装の推進、地域社会との共生、サプライチェーンマネジメントなど、多角的に未来へつながる価値を発信しています。
The flagship Yakult 1000 series is a hit product born from the latest research data and consumer feedback. We are advancing research on the new functional properties of Lacticaseibacillus paracasei strain Shirota※ to address the diversifying and complexifying health needs of modern society.
Behind this lies a robust system of quality control and safety management. From bacterial cultivation to manufacturing, packaging, and shipping, quality assurance mechanisms are in place at every stage of the process and are, continuously evolving to meet increasingly strict standards.
Additionally, under the corporate slogan “Health for People and the Planet,” the company is actively pursuing sustainability initiatives. These include addressing climate change, promoting sustainable plastic packaging, fostering community harmony, and strengthening the supply chain, all aimed at creating value that connects to the future in a multifaceted way.
「予防医学から生まれた
『ヤクルト』の原点」
“The Origins of Yakult,
Born from Preventive Medicine”
ヤクルトの歴史は、予防医学への強い思いから始まりました。医学博士・代田 稔が着目したのが、乳酸菌の力です。彼は生きたまま腸内に到達し、有益な機能を発揮する「乳酸菌 シロタ株」を強化培養し、1935年、乳酸菌飲料「ヤクルト」が誕生。一人でも多くの人びとへ、健康の大切さを届けたいというその想いが、後の「ヤクルトレディ」による手渡しの販売モデルへと発展し、日本の健康と共に歩み続けてきたのです。
Yakult’s history began with a strong commitment to preventive medicine. Dr. Minoru Shirota focused on the power of lactic acid bacteria. He strengthened and cultivated Lacticaseibacillus paracasei strain Shirota, which reaches the intestines alive and performs beneficial functions, and in 1935, the lactic acid bacteria drink Yakult was born. The philosophy of wanting to deliver it to as many people as possible laid the foundation for the development of the Yakult Lady hand-delivery sales model, which has continued to grow alongside improvements in Japan’s public health.
「次の100年へ、
『ヤクルト』のさらなる進化」
“Towards the Next 100 Years:
Yakult’s Further Evolution”
創業90周年を迎え、さらにその先の100年を見据えて、ヤクルトはいま、未来に向けた意欲的な目標の策定に取り組んでいます。1つは、メディカル・ニュートリションの分野。また、ヤクルトの強みである「対面コミュニケーション」に、デジタルの力を組み合わせた「プラスデジタル」により、次世代の健康提案モデルを構築します。ヤクルトレディが紡いできた「信頼の絆」に、デジタルデータの力を重ねることで、個々の健康状態やニーズに応じたきめ細やかなサポートが可能となります。未来のヤクルトが目指すのは、「予防医学」を基本とする健康の価値を、世代・国・文化の違いを超えて、1人でも多くの人びとの健康づくりに貢献すること。90年の歩みから受け取ったバトンを、次の世代へ、次の100年へとつないでいきます。
In honor of its 90th anniversary and with an eye to the next 100 years beyond that, Yakult is now in the midst of setting ambitious goals for its future. One area is medical nutrition. Additionally, by combining Yakult’s experience in face-to-face communication with the company’s digital transformation (DX) approach known as “Plus Digital,” we are refining our business model so that it offers nextgeneration health solutions. By overlaying digital data on the trust-based bonds cultivated over the years by Yakult Ladies, we can provide tailored support that meets individual needs. Yakult aims to contribute to the health of as many people as possible, transcending generational, national, and cultural differences by promoting the value of health rooted in preventive medicine. We will pass the baton we have received from 90 years history to the next generation and the next 100 years.
ヤクルト本社の活動について詳しく見る Click here for more on Yakult Honsha’s initiatives